אטרקציות ברודוס

העיר העתיקה של רודוס

העיר העתיקה של רודוס – מסע קסום אל ההיסטוריה והתרבות היוונית

כשחושבים על האי הקסום רודוס, אי אפשר שלא לדמיין את סמטאותיה הציוריות ומבניה ההיסטוריים המרשימים של העיר העתיקה. העיר העתיקה של רודוס היא למעשה אחת הערים הביזנטיות השמורות והמרתקות ביותר בעולם, והיא מושכת אלייה מדי שנה מיליוני מבקרים, שמבקשים לגעת בפלח מההיסטוריה המפוארת של האי ולחוות את הקסם היווני האותנטי במיטבו.

נקודות ציון שאסור לפספס בעיר העתיקה

העיר העתיקה של רודוס היא למעשה עולם ומלואו, עם שלל אתרים היסטוריים מרתקים, שכונות אופייניות, מבנים מיוחדים וחוויות בלתי נשכחות. להלן כמה מהאזורים והאתרים שפשוט אסור לפספס:

כתבות אחרונות
  • ארמון האבירים המפורסם – מבנה אדיר ממדים מהמאה ה-14, המשמש כיום כמוזיאון. בעבר שימש כארמון של האבירים ההוספיטלרים ומפקדי המסדר, וכיום הוא מרכז התיירות החשוב ביותר בעיר.
  • רחוב האבירים – רחוב ימי ביניימי מדהים ששימר את מרבית בתי האבירים העתיקים לאורכו, עם אבני ריצוף מקוריות וקשתות אבן מעוטרות. טיול לאורך הרחוב מרגיש כמו מסע בזמן אל תקופת הביניים.
  • הרובע היהודי (לה ג’ודריה) – אזור היסטורי מרתק המתעד את הקהילה היהודית העתיקה של רודוס. ברובע תוכלו לבקר בבית הכנסת העתיק “קהל שלום”, במוזיאון היהודי ובסמטאות הצרות האופייניות, עם בתי האבן הציוריים ובתי המלאכה.
  • רחוב סוקרטוס – רחוב מסחרי ראשי בעיר העתיקה עם חנויות, בוטיקים, גלריות אמנות וסדנאות מלאכה מקומיות.
  • כיכר היפוקרטס – כיכר מרכזית עתיקה בצורת האות ר, עם מזרקה ביזנטית במרכזה, מוקפת בתי קפה, מסעדות ומבנים היסטוריים כמו הארמון האדום והיכל הדוכס ההוספיטלרי.
  • כנסיית מריה הקדושה – כנסייה ביזנטית עתיקה ומרשימה עם קיר מוזאיקות ססגוני, אשר מציג את סיפור חייה של מריה הקדושה.
כיכר היפוקרטס - בעיר העתיקה של רודוס
כיכר היפוקרטס – מקום נהדר לתמונות!

כל פינה ופינה בעיר העתיקה מגלה עוד אוצר ועוד סיפור מופלא, והדרך הטובה ביותר לחוות אותה היא פשוט לתת לרגליים לנחות אתכם בין הסמטאות הקסומות והמבנים עתירי ההיסטוריה.

חנויות מקומיות וקניות בעיר העתיקה של רודוס

אחת ההנאות הגדולות בביקור בעיר העתיקה של רודוס היא ההזדמנות להתמזג עם החיים המקומיים ולעשות קניות בשווקים הססגוניים ובחנויות המסורתיות שלה. הסמטאות הצרות גדושות בחנויות מתנות, חנויות מזכרות, גלריות אומנות, בוטיקים אופנה וסדנאות מלאכה שיש בהן הכל – מבגדים ותכשיטים ועד לחפצי נוי ועבודות יד אותנטיות.

כמה מהאזורים המומלצים במיוחד לקניות הם:

  • שוק ניאה אגורה – השוק החדש (Nea Agora), הנמצא בכיכר היפוקרטס, במבנה אבן מקורה מהתקופה העות’מאנית. כאן תוכלו למצוא דוכנים צבעוניים עם מגוון עצום של תבלינים, קטורת, שטיחים מקומיים, זיתים, גבינות ועוד מוצרים אופייניים.
  • רחוב סוקרטוס המפורסם – רחוב הקניות המרכזי של העיר העתיקה, הגדוש בחנויות מזכרות, תכשיטים, בגדים, חרסינה ועוד. שימו לב במיוחד לחנויות עם מוצרי העור המקומיים המשובחים.
  • שוק הרחוב – לאורך רחוב Apellou תוכלו לגלות שוק אותנטי תוסס עם דוכנים של ירקות ופירות טריים, תבלינים, דגים ועוד.
  • סדנאות מסורתיות – ברחבי העיר העתיקה תוכלו למצוא בתי מלאכה מקומיים כמו נפחים, נגרים, ציירים, אמני קדרות ועוד. בחלק מהם ניתן לצפות באומנים בעבודתם או לקנות יצירה אישית ייחודית ישירות מהיוצר.
  • בוטיקים יוקרתיים – בעיר העתיקה תמצאו גם מגוון חנויות אופנה, חנויות תכשיטים ובוטיקים עם מותגים מובילים, בעיקר במתחם השוק החדש ולאורך רחוב Ippodamou.

קניות בעיר העתיקה של רודוס הן חוויה מרתקת וססגונית המשלבת בין פולקלור מקומי לבין אופנה ומותגים עכשוויים. וכמובן שבכל פינה תמצאו גם את שפע המזכרות האופייניות לאי – בובות רודיאניות צבעוניות מעץ, תכשיטים עם הסמל של האי (פרפר או שושנה), כדים וצלחות מקרמיקה עם עיטורים יוונים מסורתיים, שמן זית אורגני, ועוד אינספור פריטים שתוכלו להביא הביתה כזכר מתוק לביקור הקסום ברודוס. פשוט תענוג להסתובב כאן ולתור אחר המזכרת המקסימה ביותר שאפשר למצוא.

חנויות וקניות בעיר עתיקה רודוס
מאות חנויות, מסעדות וטברנות

ההיסטוריה של העיר העתיקה ברודוס בקצרה

הסיפור של העיר העתיקה של רודוס החל לפני יותר מ-2,400 שנה, כשהעיר נוסדה ב-408 לפנה”ס על ידי הרודיאנים העתיקים. מיקומה האסטרטגי של רודוס בים התיכון הפך אותה למרכז מסחר משגשג ולעיר בעלת חשיבות פוליטית וצבאית רבה.

לאורך ההיסטוריה שלטו ברודוס וערי בה ציוויליזציות שונות, ביניהן היוונים, הרומאים, הביזנטים, אבירי ההיכל והעות’מאנים. כל אחת מהאימפריות הללו השאירה את חותמה הייחודי על העיר, מה שהפך את העיר העתיקה של רודוס למעין פסיפס מרתק של תרבויות, סגנונות אדריכליים ואוצרות היסטוריים מתקופות שונות.

הביזנטים למשל, שלטו באי מהמאה ה-4 עד המאה ה-7 לספירה והקימו בעיר כנסיות ומבני ציבור מפוארים. לאחר מכן, בתקופת שלטונם של אבירי ההיכל ההוספיטלרים (מהמאה ה-14 ועד תחילת המאה ה-16), התרחבה והתחזקה העיר ונוספו לה ביצורים אדירים, ארמונות, בתי חולים ומבני מגורים לאבירים עצמם.

כל נדבך היסטורי הזה תרם לאופי הקסום והמיוחד של העיר העתיקה של רודוס. בזכות השימור המופתי של חומות העיר, המבנים ההיסטוריים והאווירה האותנטית, העיר העתיקה הוכרזה בשנת 1988 כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק”ו – תואר המעיד על חשיבותה יוצאת הדופן לתרבות ולהיסטוריה האנושית.

איך נכנסים לעיר העתיקה ברודוס?

כשמתקרבים אל העיר העתיקה של רודוס, לא ניתן להישאר אדישים למראה חומותיה האדירות והמרשימות. החומות, שאורכן כ-4 ק”מ, מקיפות את כל שטחה של העיר העתיקה ומתנשאות לגובה של עד 12 מטרים. הן נבנו במאה ה-14 על ידי אבירי ההיכל, ועוצבו כמבנה הגנה מסיבי שכולל חפירים, מגדלי תצפית ועמדות לחימה.

לתוך העיר העתיקה המבוצרת ניתן להיכנס דרך אחד משערי הכניסה המונומנטליים שלה. השערים הראשיים הם:

  1. השער הימי (Porte de la Mer), הממוקם בצד הצפון מזרחי של החומות ומשקיף אל הנמל. זהו שער הכניסה העיקרי כיום לעיר העתיקה.
  2. שער ד’אמבואז (Porte d’Amboise), שנמצא בחלק המערבי ומספק גישה אל רחוב האבירים.
  3. שער סיינט אנתוני (Porte Saint Athanase), הממוקם בצד המזרחי ונחשב לשער המפואר ביותר מבחינה אדריכלית.
  4. שער סנט ג’ון (Porte Saint John), שדרכו עוברים מהצד הדרום מזרחי אל תוך ליבה של העיר העתיקה.
  5. שער סנט פול (Porte Saint Paul), הנמצא בדרום החומה, המוביל אל הרובע היהודי ההיסטורי.

מרגע שחוצים את אחד מהשערים הללו, מוצאים את עצמנו בתוך סבך קסום של רחובות ציוריים, כיכרות טובלות שמש, שווקים תוססים ומבנים עתיקים שופעי היסטוריה ויופי, המזמינים לגלות את סודותיהם.

העיר העתיקה של רודוס בשעות הלילה

בשעות הערב העיר העתיקה מתחילה לקבל גוונים מיוחדיםם. סמטאות העיר הופכות למעין מבוך מואר באור רך של פנסי רחוב עתיקים ועששיות, והמבנים ההיסטוריים זוכים לתאורה דרמטית המדגישה את יופיים האדריכלי.

בשעות אלו, העיר העתיקה מתעוררת לחיים מסוג אחר – המסעדות והטברנות הופכות תוססות יותר, רחובות הקניות מוארים וגדושים במבקרים, והכיכרות מתמלאות בקולות מוזיקה חיה, שירה ומשחקים.

העיר העתיקה של רודוס בלילה
הקסם נוחת בערב על העיר העתיקה

כמה מהמקומות והפעילויות המומלצים במיוחד לשעות הלילה:

  • טיול רומנטי לאור ירח – אין דבר קסום יותר מאשר לטייל יד ביד בסמטאות העיר העתיקה לאור פנסי הרחוב המהבהבים, להאזין לרחשי העיר בלילה וליהנות מהאווירה האינטימית המיוחדת.
  • בילוי בכיכר היפוקרטס – בשעות הערב הכיכר הופכת למוקד החיים הלילים של העיר העתיקה, עם מופעי רחוב, נגנים, קוסמים ושלל דוכנים. שבו באחת המסעדות או הטברנות שמקיפות את הכיכר וספגו את האווירה התוססת.
  • מסיבות גג – בעונת הקיץ, מסיבות הגג הופכות לאטרקציה לילית פופולרית ברודוס, וגם בעיר העתיקה תוכלו למצוא כמה מועדונים ובארים עם גגות פתוחים ונוף מרהיב אל העיר העתיקה והים.
  • ברים ויין – ברחבי העיר תגלו ברים קטנים ואינטימיים המגישים קוקטיילים איכותיים, יינות מקומיים ובירות הבית. אווירה מצוינת לשיחה עמוקה או פשוט להירגע בסוף היום.
  • מופעים והופעות – באולמות תיאטרון, במבנים היסטוריים ובכנסיות מתקיימים לעיתים מופעי מוזיקה קלאסית, הצגות, מופעי פולקלור והופעות ווקאליות, המוסיפות עוד ממד תרבותי לבילוי הלילי.
  • חוויה קולינרית – גם בלילה, מסעדות העיר העתיקה מגישות את מנות המטבח היווני והרודיאני במיטבן. זה הזמן המושלם לארוחה רומנטית לאור נרות באחת המסעדות הציוריות שמשקיפות אל הסמטאות הקסומות.

כל אלו הופכים את הלילה בעיר העתיקה של רודוס לחוויה בלתי נשכחת, אשר משלבת רומנטיקה, היסטוריה, בילויים ואווירה יוונית סוחפת אמיתית. חשוב רק לזכור כי לאחר חצות, חלק מהאתרים והמסעדות בעיר העתיקה נסגרים, אבל תמיד אפשר למצוא פינה שקטה וציורית לבלות בה עד אור הבוקר.

איך מגיעים לעיר העתיקה של רודוס?

העיר העתיקה של רודוס ממוקמת בצפון מזרח האי, צמודה לעיר החדשה ולנמל המנדרקי. למרות שהכניסה לעיר העתיקה אפשרית רק ברגל, ההגעה אל העיר מאוד נוחה וקלה הן ברכב, במונית או בתחבורה ציבורית.

כתובת וגישה: העיר העתיקה של רודוס (Παλιά Πόλη Ρόδου) Odos Orfeos Rhodes 851 00, יוון

המלצות להגעה:

  • מנמל התעופה של רודוס – קחו אוטובוס או מונית לעיר רודוס (המרחק כ-16 ק”מ). משם כ-10 דקות הליכה לשערי הכניסה הראשיים של העיר העתיקה.
  • ממרכז העיר רודוס – העיר העתיקה נמצאת במרחק הליכה נוח מהעיר החדשה. צאו מכיכר השוק המרכזית וחצו את הכביש אל עבר חומות העיר המזרחיות.
  • ברכב פרטי – אם מגיעים ברכב, ישנם מגרשי חניה בתשלום בקרבת חומות העיר, למשל ברחוב Eleftherias ליד השער הימי. זכרו כי בתוך העיר העתיקה עצמה אין תנועת כלי רכב.

העיר העתיקה של רודוס היא אחד המקומות הקסומים והמיוחדים בעולם, והיא בהחלט שווה ביקור מעמיק של יום או יומיים. עם מורשתה העשירה, יופיה האדריכלי, קסמה הרומנטי ושלל האטרקציות, החנויות והמסעדות – אין ספק כי זו תהיה חוויה בלתי נשכחת.

מסעדות מומלצות בעיר העתיקה של רודוס

לבקר בעיר העתיקה של רודוס בלי להתפנק במסעדותיה המופלאות זו פשוט חוויה חסרה. בסמטאות הציוריות מסתתרות מסעדות יווניות אותנטיות עם אוכל ביתי טעים להפליא, טברנות עם מנות מסורתיות, מסעדות גורמה עם טוויסטים מודרניים ובתי קפה קסומים בהם אפשר להירגע עם קפה הבית ומאפה טרי.

כמה המלצות חמות למסעדות שחובה לנסות:

  1. מסעדת מרקו פולו – מסעדה יוונית מצוינת הממוקמת בלב רחוב האבירים, במבנה אבן מימי הביניים בעל אווירה ייחודית. התפריט מציע את המיטב במטבח המסורתי של רודוס, כמו קציצות ציזיקי, סלט הכפר היווני, קלמארי ממולא, פשטידות ביתיות ועוד – והכל עם נגיעה ביתית ואהבה גדולה.
  2. טברנה מאנולי – טברנה ציורית משפחתית המתמחה במטעמים יווניים אותנטיים, ממש מול שער סנט ג’ון בחלק הדרומי של העיר. מומלץ במיוחד המוסקה הביתי, צדפות שרימפס ברוטב עגבניות פיקנטי ופילה דג ים טרי. האווירה כאן היא תמיד שמחה ומזמינה, עם מוזיקה מסורתית ושירה ביוונית.
  3. מסעדת מאייסטו – מסעדת שף מודרנית יותר הממוקמת בבניין ונציאני עתיק ליד כיכר היפוקרטס, המשלבת אלמנטים מהמטבח היווני עם רעיונות קולינריים חדשניים. מנות מומלצות הן הסביצ’ה דניס עם יוגורט, גבינת פטה מקומית וסלק צלוי, כבד אווז עם בצל מקורמל וריבת תאנים, או שיפודי טלה עסיסיים עם קוסקוס ופירות יבשים.
  4. סופליקי – מסעדה משפחתית חמה ונעימה בשוק טורקי, המציעה את מיטב המאכלים המסורתיים של יוון ורודוס במחירים נוחים. חובה לנסות כאן את הממולאים, את קציצות הקפקבאבס הטעימות, את הדולמדאקיה ואת מנת הדגל היוונית מוסקה.
  5. מאמה סופיה – מסעדה כפרית קסומה במבנה אבן עתיק ברובע היהודי, עם תפריט ביתי משובח וגינת גפנים מקסימה בחוץ. האוכל כאן הוא בדיוק מה שסבתא יוונית אוהבת הייתה מבשלת – סטיפדו (תבשיל ארנבת), פסטיצ’יו, גיגאנטס פלאקי (שעועית ענקית אפויה ברוטב עגבניות), וכמובן גבינות ויין מקומי מעולה. בואו רעבים!
  6. אנטיקה – בית קפה ומאפייה מקסימה ברחוב סוקרטוס, המשלב מאכלים מתוקים ומלוחים בהשראה יוונית עם נגיעות של קונדיטוריה צרפתית. כאן תמצאו מבחר מפתה של מאפי בוקר, עוגות גבינה, קראסונים שקדים, טארטים פירות ועוד, לצד ספיישלים כמו פנקייק יווני עם גבינת מיזיתרה ודבש או קרוק מסייה עם גבינת פטה.
  7. טו פארדייסו – טברנת גג מקסימה עם נוף פנורמי על העיר העתיקה וים, מושלמת לארוחת ערב רומנטית. המטבח הוא יווני אותנטי עם דגש על דגים ופירות ים – אל תפספסו את סלט הסרטנים הרעננים, את שיפודי הקלמארי ואת הלברק האלמוגים הטרי. יש כאן גם מבחר מרשים של יינות מקומיים ובירות יווניות איכותיות.
4.7/5 - 14 הצבעות

כתבות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button